I-dioti

Nu finns här iPOD, iPHONE, iPAD och jag vet inte vad att köpa. Alla dessa produkter har gemensamt två saker: Apple och priset.

Vi börjar med Apple. Och då i positiva ordalag eftersom det är roligt att företaget vars produkter sågs som skräp för en 15 år sedan idag är inne och hotar Gates och hans imperium. Det är roligt att inte någon har monopol på marknaden, tycker i alla fall jag.

Men så har vi ju detaljen med priset. En iPhone kostar mer än vad du får ge för en bärbar dator av standardkvalitet. iPODen var den dyraste mediaspelaren du kunde ha för några år sedan. Jag tycker inte det är något fel på produkterna, men allvarligt talat så är det rejält överprisade saker.

Och då undrar man i sitt stilla sinne hur människor tänker, att lägga 5 000 kronor på en mobiltelefon. Herregud, man borde försäkra sin telefon som man försäkrar bilen...

Då kom jag förresten att tänka på en historia jag hörde om en man som hade skräddarsydda skor som kostade 3 000 dollar. Han var förbannad på sin frus hund eftersom den envisades med att försöka gnaga på dessa dyrgripar. Hans vän föreslår på skoj för honom att försäkra skorna, varpå han svarar att det kunde ju fungera att ta det på hemförsäkringen. Hans vän säger försiktigt att han blir tvungen att skjuta hunden då, varpå han svarar att det kan han leva med. "But your wife would kill you!" säger vännen då. "Well, you have a point..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0